آخرین تحولات لبنان

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۲
کد خبر: 986063

معارف رضوی در گستره‌ای جهانی

حجت الاسلام سید حامد ملکوتی تبار، مدیر گروه پژوهشی انقلاب و تمدن نوین اسلامی

امروز بیشتر از هر وقت دیگر، نیازمند به توجه مضامین ارزشمندی همچون عدالت و رفع ظلم است که در حق او روا می‌دارند. امید داریم با کمک گرفتن از تعالیم انبیاء الهی در کنگره هایی همچون کنگره جهانی حضرت رضا(ع)، این تعالیم بیشتر از گذشته جهانی شده و زمینه اجرای آن فراهم گردد.

یکی از مشکلات بسیار نگران کننده در جهان بشریت و در زمان معاصر؛ تبعیض آشکار و عدم رعایت عدالت در زندگی بشر است. در حوزه‌های مختلف سلامت، بهداشت و تغذیه، مسکن، اشتغال، رفاه اجتماعی، آموزش و... عدم توجه به عدالت را شاهد هستیم و تمام بشر از این بی عدالتی و ظلم و ستمی که به آنها روا می‌شود ناراحت هستند.

نیمی از مردم جهان گرسنه هستند که 500 هزار نفر از آنان در غزه هستند که با ظلم و ستم آشکاری از سوی صهیونیست‌ها و رژیم اشغالگر زندگی بسیار سختی را می‌گذرانند. تعداد زیادی از مردم جهان، از آب سالم آشامیدنی که حداقل حقوق آنان است، برخوردار نیستند. بیش از یک میلیارد از مردم جهان، مسکن و حداقل‌های زندگی را ندارند. بیش از 250 میلیون کودک و نوجوان در سن تعلیم از آموزش‌های حداقلی و همگانی بی‌بهره هستند. کودکان کار، کودک آزاری، سوء استفاده‌های جنسی از کودکان و... نشان از ظلم و ستم آشکار بشریت در حق تمامی مردم و مخصوصاً کودکان و نوجوانان است که متاسفانه جهان تنها نظاره‌گر بوده و کمتر برای رفع آن تلاش می‌‎کند.

رعایت عدالت و رفع هر گونه ظلم و ستم و تبعیض، قبل از آنکه غرب بعنوان شعار از آن استفاده کند و اهداف خود را از طریق آن دنبال کند، در اسلام و مبانی دینی ما آمده است و در احادیث گهربار پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ص) بارها و بارها مورد تاکید قرار گرفته است.

در اسلام گفتگو برای رسیدن به تفاهم و برای رسیدن به عدالت و رفع هرگونه ظلم و ستم، یکی از محورهای اصلی برای زندگی مشترک مسالمت‌آمیز در تعالیم اسلامی و یکی از تأکیدات بسیار پررنگ است. البته غرب نیز اخیراً به آن توجه کرده و آن را شعاری برای رسیدن به خواسته‌های خودش انتخاب کرده و از آن استفاده ابزاری می‌کند اما در اسلام مبنای اصلی در تعالیم انبیای الهی و دین اسلام است.

دنیای امروز مملو از ظلم‌ها و ستم‌ها و تبعیض‌ها در حوزه‌های متعدد فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و سیاسی است و متاسفانه سردمداران قدرت در جهان منافع خودشان را در ظلم و ستم به بشر می‌بینند و به عدالت در حق بشر بی اعتنا هستند.

امروز بیشتر از هر وقت دیگر، نیازمند به توجه مضامین ارزشمندی همچون عدالت و رفع ظلم است که در حق او روا می‌دارند. امید داریم با کمک گرفتن از تعالیم انبیاء الهی در کنگره هایی همچون کنگره جهانی حضرت رضا(ع)، این تعالیم بیشتر از گذشته جهانی شده و زمینه اجرای آن فراهم گردد.

برقراری عدالت و رفع هر گونه ظلم و ستم و تبعیض مسئولیت تک تک آحاد جامعه است. فارغ از دین و مذهب، همه مسئولیم که برای اجرای عدالت و برطرف کردن هر گونه ظلم و ستم و تبعیض در زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها تلاش کنیم.  کرامت و حرمت و رعایت عدالت و رفع ظلم حق تک تک انسان هاست و ارزش‌های والای انسانی بدون اتحاد و همفکری و مشارکت و تفاهم همه انسان ها و فهم مشترک ایجاد نخواهد شد.

کنگره جهانی حضرت رضا(ع) زمینه مساعدی برای گفتگو و رسیدن به فهم مشترک همه انسان ها، فارغ از هر دین و مذهب و موقعیت جغرافیایی است. این کنگره مقدمه‌ای برای رسیدن به عدالت گسترده در جهان و رفع هر گونه ظلم و ستم از زندگی بشر است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.